Weg met de brulapen

Afdrukken
woensdag 06 juni 2012
Waar kun je als fietser beter gaan staan, als je bij een stoplicht staat te wachten: achter een scooter of achter een vrachtwagen? Het antwoord: achter een vrachtwagen. Want een scooter stoot meer fijnstof uit dan zelfs de vieste vrachtwagen. Waarom rijden scooters en brommers nog steeds in onze steden? Ze vervuilen de lucht en ze maken onnodige herrie. Neem een voorbeeld aan China: verbied die brulapen!

Dat brommers en scooters nog grotere vervuilers zijn dan vrachtwagens bleek in 2008 al uit een onderzoek van de Fietsersbond. Waar een vieze vrachtwagen 300.000 fijnstofdeeltjes per kubieke meter uitstoot, komt een scooter op 350.000 deeltjes. Door de milieuzonering in grote steden en strengere eisen aan nieuwe vrachtwagenmotoren neemt de luchtvervuiling door vrachtwagens af, maar scooters en brommers mogen nog steeds onbeperkt door de binnensteden razen. Waarom?

Er zijn gemeenten die elektrische scooters promoten, zoals de gemeente Rotterdam. Door zelf het goede voorbeeld te geven, hopen ze dat brommer- en scooterrijders overstappen op de elektrische variant van hun favoriete vervoermiddel. Typisch Nederlands: we verbieden niets, maar we proberen de burger te verleiden. Bah. Er moet hoognodig wat gebeuren aan de luchtkwaliteit in Nederland, zeker in de grote steden. Dus, overheid: neem een voorbeeld aan China! Daar verbieden steeds meer gemeenten scooters en brommers. Niks verleiden, niks democratische afstemming, gewoon in beslag nemen en in de shredder ermee. Gebruik eventueel een slooppremie om de brulapen een beetje tegemoet te komen, als je er toch wat Nederlandse polderzachtheid in wilt brengen. Probleem opgelost. En dan: lekker stil en schoon tuffen op de e-scooter. Of op de fiets natuurlijk, dat is nog beter.

Marieke Vos is journalist (ICT, overheid, milieu, ruimte), schrijver en incidenteel cartoonist.

www.vosverheldert.nl


© ROM B.V.

ROmagazine - Weg met de brulapen. http://www.romagazine.nl
Template Joomla 1.7 by Wordpress themes free