Leven na de slacht(partij)

Afdrukken
woensdag 06 juni 2012
Héél toepasselijk om de Dag van de Projectontwikkeling in de Brabanthallen in Den Bosch te organiseren, vond Hans de Boer (CEO LSI, oud-voorzitter MKB Nederland). ‘Vroeger werd hier vee verhandeld. De helft van de koeien ging naar een andere koper, de helft naar de slacht.’ De zaal, uitverkocht met 500 vastgoedprofessionals, kon erom lachen, al was het met kiespijn. De crisis heeft een kleine slachting aangericht in de sector. Ontslagrondes volgen elkaar op, bedrijven vallen om. En het eind is nog niet in zicht. Alle reden voor een oppepsessie. En zo moesten we de dag ook zien, zei NEPROM-voorzitter Jan Fokkema. Geen chagrijn graag, er is al onzekerheid genoeg.

De recepten voor de kwaal zijn intussen bekend. Ontwikkelaars moeten flexibeler worden, sneller reageren op de (nog altijd bestaande) vraag, meer in co-creatie werken. Duurzaamheid zó vorm geven dat de klant er een gevoel bij krijgt – in zijn portemonnee dus. Eindelijk naar de klant luisteren, hem zelfs ‘centraal stellen’. Je hoort en leest het eigenlijk al te vaak. (Rudy Stroink tijdens een parallelsessie: ‘Laten we alsjeblieft ophouden met lullen over de eindgebruiker en ‘de klant centraal’; ik kan het niet meer horen. Doen!’)

Op de Dag van de Projectontwikkeling werd het eindelijk eens concreet. Tineke Groenewegen (Blauwhoed) had een klant meegenomen. Hij stond op het podium te stralen in een parallelsessie over ‘de ontwikkelaar als full service dienstverlener bij een collectief particulier initiatief’. De sessie trok opvallend veel belangstellenden; hier viel blijkbaar iets te halen. De klant schreef eind 2010 een handgeschreven briefje naar de ontwikkelaar met het verzoek om in Bleiswijk appartementen voor 55-plussers te bouwen. Het was het begin van een fascinerend proces – met vallen en opstaan – waarin de wereld-zoals-de-projectontwikkelaar-die-kent op zijn kop werd gezet. Maar met succes. Blauwhoed ontwikkelde een product precies volgens de wens van de groep belangstellenden. Van de 28 woningen werden er al 20 voorverkocht.

Het kan dus nog steeds, ontwikkelen. Maar het vergt vakmanschap en zelfinzicht. Weet waar je goed in bent en handel daarnaar, zei marketingexpert Wouter de Vries. Hij liet de zaal nog een keer om zichzelf lachen. Of lachte men onbedoeld zichzelf uit? Alle ontwikkelaars bleken zichzelf op hun websites ‘duurzaam, betrouwbaar en innovatief’ te noemen. Daarmee komen ze er niet. Kijk nou eens naar het voorbeeld van een ondernemer die een speciale rollator voor Alzheimer-patiënten ontwikkelde, zei De Vries. Dát is een antwoord op een specifieke vraag. Duurzaam, betrouwbaar en innovatief, maar dan echt. Zo zouden ontwikkelaars ook moeten denken. De kansen liggen voor het oprapen.

Edwin Lucas
edwinlucas.nl


© ROM B.V.

ROmagazine - Leven na de slacht(partij). http://www.romagazine.nl
Template Joomla 1.7 by Wordpress themes free